dimarts, 20 de febrer del 2018

Fraccions i pizzes

Hui hem tingut una entretinguda i fructífera sessió de matemàtiques en la que, "jugant" amb les targetes de les pizzes, hem treballat molts conceptes relacionats amb les fraccions.

Després de repassar en la sessió d'ahir com s'escriuen i es lligen les fraccions, així com el significat del numerador i el denominador i comprovar que ho recordaven perfectament, hui hem començat repartint les targetes de les pizzes i cadascu ha reconegut la fracció que li corresponia.
A continuació, han anat eixint a la pissarra segons la característica de les targetes que anavem demanant i comprovaven visualment les propietats o relacions que anavem explicant.

FRACCIÓ UNITÀRIA i FRACCIONS EQUIVALENTS
En primer lloc, han eixit aquells xiquets que tenien una pizza sencera i han comprovat com, totes les fraccions que tenen el numerador i el denominador igual representen la unitat.
A continuació, han eixit a col·locar les seues targetes tots els xiquets que tenien mitja pizza. L'observació de les targetes els ha permés comprendre per què les tres fraccions són equivalents i, a partir d'aquestes, proposar-ne moltes més! (3/6, 6/12, 7/14, 10/20...) 


COMPARACIÓ DE FRACCIONS AMB EL MATEIX DENOMINADOR
El següent pas ha sigut fer eixir aquells xiquets que tingueren pizzes partides en 6 trossos i després en 7 trossos (denominador 6 i 7) per tal de comparar fraccions amb el mateix denominador. No els ha calgut cap explicació per a descobrir que, aquell que tinguera el numerador major tindria major quantitat de pizza. La comparació estava feta!

ORDENACIÓ DE FRACCIONS AMB EL MATEIX NUMERADOR
Han eixit a la pissarra els xiquets als que només els quedaven 2 trossos de pizza (i després un tros) i s'han ordenat entre ells de menor a major quantitat de pizza i viceversa.
Ha sigut fàcil de veure que, tenint tots dos trossos de pizza, les quantitats reals eren molt diferents. Ells mateixos explicaven que si repartien una pizza per a tres els trossos eren molt grans i si la repartien per a huit eren molt més xicotets.
La conclussió era senzilla: si tenim els mateixos trossos de pizza (mateix numerador), aquell que té menor denominador és el que té la quantitat més gran.

SUMA DE FRACCIONS
Igual que en els casos anteriors, han sigut capaços de recompondre les pizzes per a tornar a fer una unitat i veure-les com una suma de fraccions d'una manera intuitiva.


Com vegeu, aquestes targetes ens han donat molt de joc i ens seguiran ajudant al llarg del curs a manipular i treballar conceptes relacionats amb les fraccions.
Si les voleu descarregar per a imprimir i seguir jugant podeu fer-ho des del següent enllaç:


                             DESCARREGA IMATGES I ACTIVITATS FRACCIONS AMB PIZZES

3 comentaris:

  1. Ja ho he descarregat, moltes gràcies.

    ResponElimina
  2. Aquest proper curs provaré aquest material, que em sembla molt interessant. Moltes gràcies!!

    ResponElimina