En la següent imatge podeu veure una interessantíssima activitat, a meitat camí entre la numeració i el càlcul, que hem estat treballant prou en els primers dies de classe.
Es tracta d'una sèrie de sumes i restes en les transicions dels ordres de magnitud.
La base per a resoldre amb èxit aquest tipus d'activitat és la capacitat per a descompondre els números de la manera que resulte més convenient en cada cas i la comprensió del funcionament del sistema de numeració decimal.

Aquest blog d’aula vol ser un instrument que ajude a connectar escola i família. Aci trobareu recursos didàctics per a reforçar els continguts treballats en classe, informació d’interés per a les famílies, imatges de les activitats dels xiquets i xiquetes a l’aula… i tot allò que els nostres 23 imaginatius exploradors ens vagen suggerint. Benvinguts al blog de quart A del C.P. Blasco Ibáñez d’Alzira!
dijous, 4 d’octubre del 2018
Càlcul mental: escalfant motors
Etiquetes de comentaris:
Càlcul,
càlcul mental,
resta,
suma
En aquesta classe...
Comencem una nova etapa d'aquest camí que anem recorrent junts des de l'inici de primària.
I ho fem raonant i decidint com és la classe que volem.
Per equips, els xiquets i xiquetes han anat completant l'inici d'oració que dóna títol a aquesta primera entrada del curs: "En aquesta classe..."
Després de vàries sessions de debat i reflexió, posant en comú i concretant la redacció de cada lema, el nostre mural ha quedat així.
Tota una declaració d'intencions que esperem fer realitat al llarg del curs amb l'empenta motivacional del Class Dojo.
dimecres, 20 de juny del 2018
Categories gramaticals
Després de la fantàstica marató de càlcul mental, acomiadem el curs amb aquest repàs integral de gramàtica, on els xiquets i les xiquetes han classificat un total de 42 paraules en les set categories gramaticals que hem treballat aquest curs, al temps que responien preguntes sobre l'anàlisi de les mateixes.
Com podreu comprovar, l'agilitat mental no es queda només en el càlcul sino que també a nivell lingüístic tenen els conceptes ben clars.
Per tant, no ens queda més que gaudir de la festa els dos últims dies de curs i, després d'unes merescudes vacances, en vegem en quart.
El curs que ve, més i millor!!! Endavant, exploradors!!!
Com podreu comprovar, l'agilitat mental no es queda només en el càlcul sino que també a nivell lingüístic tenen els conceptes ben clars.
Per tant, no ens queda més que gaudir de la festa els dos últims dies de curs i, després d'unes merescudes vacances, en vegem en quart.
El curs que ve, més i millor!!! Endavant, exploradors!!!
divendres, 15 de juny del 2018
Marató de càlcul mental
Com recordareu de les sessions ABN per a pares que hem fet al llarg d'aquests cursos, us explicava que les graelles dels diferents algorismes són el suport que utilitzen els xiquets per a construir el raonament que els portarà al càlcul mental.
Ara, acabant tercer, podeu veure ja una variada mostra d'aquesta evolució, ja que la majoria dels alumnes són capaços de resoldre diferents operacions mentalment, utilitzant la graella només per a números molt grans o operacions més complicades o menys treballades.
Una de les activitats que estem realitzant aquests últims dies del curs és una marató de càlcul mental en la que participen tots els alumnes.
Les cartes decideixen amb quins números van a operar, però són els propis xiquets els que trien l'operació que volen fer i també el número de xifres que es senten capaços de controlar mentalment.
No hi ha res com plantejar-los un repte per a constatar que la capacitat que tenen per a sorprendre'ns no té límits. Espere que gaudiu vegent els videos tant com ho estem fent ells i jo gravant-los.
RESTA:
DIVISIÓ:
Ara, acabant tercer, podeu veure ja una variada mostra d'aquesta evolució, ja que la majoria dels alumnes són capaços de resoldre diferents operacions mentalment, utilitzant la graella només per a números molt grans o operacions més complicades o menys treballades.
Una de les activitats que estem realitzant aquests últims dies del curs és una marató de càlcul mental en la que participen tots els alumnes.
Les cartes decideixen amb quins números van a operar, però són els propis xiquets els que trien l'operació que volen fer i també el número de xifres que es senten capaços de controlar mentalment.
No hi ha res com plantejar-los un repte per a constatar que la capacitat que tenen per a sorprendre'ns no té límits. Espere que gaudiu vegent els videos tant com ho estem fent ells i jo gravant-los.
RESTA:
DIVISIÓ:
MULTIPLICACIÓ:
SUMA:
dijous, 14 de juny del 2018
Problemes a partir d'un enunciat
Dins la metodologia ABN, l'aprenentatge del càlcul va totalment lligat a la creació i resolució de problemes que aproximen als xiquets al llenguatge matemàtic i contextualitzen les operacions donant-los un sentit.
En l'activitat que us mostrem hui, "un sol de problemes", partim d'un senzill enunciat que els plantegem als alumnes al centre de la pissarra i són ells i elles qui van proposant diferents preguntes per a convertir aquest enunciat en un problema que, a continuació, resolen calculant mentalment els resultats.
Com podeu comprovar, han aparegut problemes de diferents categories semàntiques (combinació, comparació, igualació...) i inclús algun problema que requeria vàries operacions de producte i suma.
Aquesta activitat, en la que tota la classe participa molt activament inventant i resolent, resulta molt enriquidora tant per a la reflexió i la comprensió dels problemes com per a la pràctica del càlcul mental contextualitzat.
A més, és ideal per a aquests últims dies del curs ja que els ha resultat tan entretinguda o més que el "sol de les operacions" que practicàvem en cursos anteriors.
En l'activitat que us mostrem hui, "un sol de problemes", partim d'un senzill enunciat que els plantegem als alumnes al centre de la pissarra i són ells i elles qui van proposant diferents preguntes per a convertir aquest enunciat en un problema que, a continuació, resolen calculant mentalment els resultats.
Com podeu comprovar, han aparegut problemes de diferents categories semàntiques (combinació, comparació, igualació...) i inclús algun problema que requeria vàries operacions de producte i suma.
Aquesta activitat, en la que tota la classe participa molt activament inventant i resolent, resulta molt enriquidora tant per a la reflexió i la comprensió dels problemes com per a la pràctica del càlcul mental contextualitzat.
A més, és ideal per a aquests últims dies del curs ja que els ha resultat tan entretinguda o més que el "sol de les operacions" que practicàvem en cursos anteriors.
dilluns, 11 de juny del 2018
MURALS PREHISTÒRIA
Com sabeu, al llarg de tot el mes de maig hem estat treballant el projecte de la Prehistòria.
A més d'aprendre moltíssim sobre les diferents etapes d'aquest periode històric, hem vist documentals i pel·lícules sobre el tema, hem fet dibuixos, resolt i inventat problemes prehistòrics, analitzat imatges, descrit animals i, fins i tot, escrit un conte ambientat en l'època prehistòrica.
Per a acabar, hem realitzat en equip aquests fantàstics murals en els que us convidem a visitar parcs temàtics prehistòrics, coves amb pintures rupestres i, fins i tot, vindre amb nosaltres a un campament troglodita.
Us animeu?

A més d'aprendre moltíssim sobre les diferents etapes d'aquest periode històric, hem vist documentals i pel·lícules sobre el tema, hem fet dibuixos, resolt i inventat problemes prehistòrics, analitzat imatges, descrit animals i, fins i tot, escrit un conte ambientat en l'època prehistòrica.
Per a acabar, hem realitzat en equip aquests fantàstics murals en els que us convidem a visitar parcs temàtics prehistòrics, coves amb pintures rupestres i, fins i tot, vindre amb nosaltres a un campament troglodita.
Us animeu?
EXCURSIÓ A LA VALL D'UIXÓ
dilluns, 21 de maig del 2018
Fracció d'un número
Reprenem l'estudi de les fraccions aprofundint en alguns aspectes que començàrem a introduir el trimestre anterior.
En aquest cas iniciem, de manera manipulativa, la resolució de problemes en els que hem de calcular la fracció d'un número.Com podeu veure als videos, es tracta de representar, amb diferents materials, la situació que ens descriu el problema, repartint sobre la plantilla corresponent a la fracció (mitjos, terços, quarts...) els elements que ens indica l'enunciat.
Una vegada representada la fracció amb els elements repartits a les caselles, la resolució és totalment intuitiva; és a dir, els xiquets arriben a la solució comprenent el procés, sense haver de aprendre ni memoritzar allò de "dividir pel de baix i multiplicar pel de dalt"...
DESCARREGA PLANTILLES PER AL TREBALL MANIPULATIU
Etiquetes de comentaris:
Càlcul,
fracció d'un número,
fraccions
dijous, 17 de maig del 2018
El descobriment del foc a la Prehistòria
Com es va descobrir el foc?
No ho sabem exactament, però les pistes que s'han trobat fan pensar als historiadors que podria ser com s'explica en aquests dos videos.
A continuació podem veure com encendre foc d'una manera semblant a com ho feien els homes prehistòrics, utilitzant dues tècniques diferents: per fricció i per percussió
Foc per fricció
Foc per percussió.
I, per acabar, un conte relacionat amb el tema: "La niña que descubrió el fuego".
Recorda que, en qualsevol text o video, cal aprendre a distingir el que és ciència (dades reals), especulació (suposicions a partir de les pistes que coneguem) o ficció (narració inventanda a fi d'entretindre).
La niña que descubrió el fuego
Etiquetes de comentaris:
ciències socials,
descobriment foc,
prehistòria
L'evolució de l'home
Etiquetes de comentaris:
ciències socials,
evolució de l'home,
prehistòria
dimarts, 8 de maig del 2018
Prehistòria
EDATS DE LA HISTÒRIA
LA PREHISTÒRIA
LA PREHISTÒRIA
Etiquetes de comentaris:
ciències socials,
prehistòria
diumenge, 6 de maig del 2018
Setmana Cultural: Esport i vida sana
Subscriure's a:
Missatges (Atom)