dilluns, 9 d’octubre del 2017

Ciències Naturals: les plantes

La llibreta ens permet escriure, però també dibuixar, retallar i apegar, pintar, aprendre a fer esquemes amb els diferents continguts que anem aprenent...
Així hem treballat la primera part de la Unitat 1 de Ciències Naturals.





Comencem a treballar a la llibreta

El primer trimestre de tercer suposa un canvi important per als xiquets/es en quant a la manera de treballar. Deixen d'escriure les respostes al llibre de text per a començar a utilitzar les llibretes.
El volum de treball és major, però també l'esforç d'organització, de distribució dels espais, la varietat d'utensilis d'escriptura: bolis, llàpis, marcadors...
Durant les primeres setmanes hem dedicat molt de temps a practicar aquestes noves pautes de treball i, en aquest moment, la majoria dels alumnes són capaços de fer el treball a la llibreta de manera prou autònoma, amb poques indicacions.

Les següents mostres us poden servir de "guia" respecte a les normes d'escriptura que seguim per al treball en la llibreta:





Treball cooperatiu: escrivim un conte

Tal i com vam comentar en la primera reunió de pares/mares de setembre, us descric aci les diferents fases d'una activitat de treball cooperatiu de llengua que hem realitzat al llarg de varies sessions de classe.

Per a abordar el treball cooperatiu, la classe està distribuïda en equips heterogenis de 4 alumnes; és a dir, en cada equip hi ha xiquets amb diferents habilitats, ritmes de treball i nivells d'aprenentatge, de manera que es puguen ajudar entre ells i aprendre els uns dels altres.

1ª sessió:
1- Repartim un full per cada equip on tots els components escriuen el seu nom.
2- Triem aleatòriament 3 alumnes i els donem un paperet on han d'escriure la paraula que vulguen.

3- Escrivim a la pissarra les 3 paraules que, necessàriament, hauran d'aparéixer a tots els contes.
4- Per a escriure el conte, els components de l'equip es van passant el full i escrivint una oració cadascú.
     - Abans d'escriure cada oració la comenten amb l'equip per a garantir la coherència de la història.
     - Una vegada escrita l'oració, la revisen entre els quatre per a detectar i corregir possibles faltes d'ortografia del company abans de continuar el text.
5- La mestra avisa quan queden 5 minuts per a que cada equip vaja buscant un final a la història i, en acabar la sessió tenim sis contes diferents.



2ª sessió:
Llegim en veu alta els contes de cada equip. Entre tots els comenten i expliquen el que els ha agradat de cada conte. 
Finalment en trien un per votació, amb el qual treballarem en la següent sessió.



3ª sessió
Projectem a la pissarra el conte que la classe va triar i, entre tots, van trobant les faltes d'ortografia que queden i millorant la redacció d'algunes frases.

Al temps que l'anem corregint a la pissarra, tots els alumnes copien el conte a la llibreta correctament redactat, amb bona lletra i sense faltes d'ortografia.

Com veureu, és una completa activitat d'expressió escrita, lectura, ortografia... però amb l'aprenentatge cooperatiu, a més de resultar altament motivadora, aconseguim el següent:


dimecres, 27 de setembre del 2017

Eduquem en valors: cohesió de grup

Amb els alumnes asseguts en rogle, els repartim a cadascun d'ells una peça d'un puzzle.


Les peces tenen lletres per un costat i les fotos dels xiquets i xiquetes de la classe per l'altre.
Han de decidir per quin dels dos costats volen resoldre el puzzle i, naturalment, han triat per unanimitat la part de les fotos, ja que amb les lletres anava a resultar molt difícil de resoldre sense saber previament quin era el missatge.

Aleshores, cada xiquet/a ha anat col·locant la foto del company/a que li havia tocat fins que han completat el puzzle.



Una vegada completat el puzzle, li hem posat cinta adhesiva per damunt per a poder donar-li la volta i descobrir el missatge que duien les peces per darrere.


Aquest era el missatge i, aquesta, la seua reacció:


A continuació, hem parlat de la importància de l'ajuda i la cooperació entre companys de classe i del significat que li volem donar a la paraula "superequip".

Per a acabar, hem repartit a cada xiquet/a una còpia del puzzle, que cadascú ha personalitzat a la seua manera i l'han retallat per a poder endur-se'l a casa en un bonic sobre de color. 




Ha sigut una activitat molt enriquidora i que els ha agradat molt. Si, a més, contribueix a millorar la cohesió del grup i l'harmonia en la classe, tenim garantit un bon començament de curs.

dilluns, 18 de setembre del 2017

Número del dia amb operacions combinades

Per anar escalfant motors aquests primers dies de curs, reprenem una activitat que ja els agradava molt en cursos anteriors. Es tracta de buscar totes les formes possibles d'aconseguir el nombre central amb les operacions que coneixen.
Aquesta vegada, però, li hem afegit una "condició" a les possibles solucions aportades: totes les operacions havien de ser dobles, combinant una multiplicació i una suma o una multiplicació i una resta. Així, augmentem una miqueta la dificultat i aprofitem per a anar repassant les taules.
Aquest ha sigut el resultat:




DESCARREGA PLANTILLA SOL 

dilluns, 11 de setembre del 2017

Benvinguts a tercer!

Com han anat les vacances, exploradors?
Espere que haja sigut un estiu "superultramegafantàstic" i que torneu amb moltes ganes i les piles ben carregades per al nou curs que comença en unes horetes.
Vinga, que arranca terceeeeeer!!!

dimecres, 21 de juny del 2017

Bon estiu!

Amb aquestes fotos de grup  i el video de la festeta de l'últim dia de classe acomiadem el curs desitjant-vos a tots molt bon estiu.
A passar-ho bé i carregar les piles per al proper curs.
Ens vegem a setembre en TERCER!




Navegant pel blog

En aquest document podeu trobar una seqüenciació, trimestre a trimestre, de les activitats de càlcul ABN realitzades a la nostra aula durant els dos últims cursos (primer i segon de primària). La seqüenciació conté hipervincles a les corresponents entrades del blog on s'expliquen i es mostren les activitats, permetent seguir-les de forma ordenada o accedir directament a aquells continguts que us puguen interessar en un moment donat.
Als pares i mares de la classe us pot servir per a revisar i repassar amb els xiquets alguns continguts i també per a tindre una visió, en retrospectiva, del llarg camí que hem recorregut junts durant aquests dos cursos.
Com han crescut...en tots els sentits!

dijous, 15 de juny del 2017

Seguim practicant la divisió amb divisors majors que cinc

Acabem el curs consolidant l'aprenentatge de la divisió amb dividends de tres xifres i divisors majors que cinc.
Amb aquesta entrada tanquem el blog de càlcul de segon de primària i donem un descans als nostres exploradors que s'ho tenen ben merescut.
Us espere a setembre amb les piles carregades i amb la mateixa alegria i ganes d'aprendre de sempre!!!
BON ESTIU, EXPLORADORS!!!

Samuel i Noa. Divisió per 6 i per 8

Julia, Arantxa i Vicente. Divisió per 6, 7 i 9

Houda, Diego i Joan. Una mateixa divisió, diferents camins per a la resolució.

Diego. Iniciant el pas del càlcul en graella al càlcul raonat en horitzontal sense anotar els resultats parcials.



Numeració en base 5

Incansables. Han sorgit autèntics fans de la numeració en diferents bases. Hui, base 5.























divendres, 9 de juny del 2017

Numeració en base 3

Com ja sabeu per les entrades anteriors, durant aquestes últimes setmanes del curs anem combinant el repàs dels continguts que hem treballat al llarg del tercer trimestre amb altres "continguts-repte" de numeració i càlcul més novedosos, que posen en marxa totes les destreses matemàtiques que els xiquets i les xiquetes han assolit fins ara.
Així, en les darreres setmanes heu pogut veure en els videos del blog a més de vint alumnes fent aquestes activitats d'ampliació: multiplicant per dues xifres, escrivint números en base dos o resolent equacions.
Aquests eren els reptes que jo m'havia proposat per a ells després de la motivadora visita de Jaime Martínez fa exactament un mes.
No cal que us diga que la seua resposta ha superat en molt les meues expectatives, però sembla que ells s'han quedat amb ganes de més.
És per això que hui donem resposta a la pregunta que va sorgir quan van aprendre a escriure números en codi binari. "Si hi ha números en base 2, també hi ha en base 3, o 4 o 5?"
Naturalment!
Aci teniu una mostreta!




NUMERACIÓ EN BASE 3:
Els ordres d'unitats augmenten d'acord amb les potències de base 3: 1 - 3 - 9 - 27 - 81...




 En cada casella pot haver fins a dues fitxes, ja que si arribem a tres es forma una unitat d'ordre superior.




L'escriptura en base 3 es correspon amb el nombre de fitxes que hi ha en cada posició. Respecte al sistema numèric decimal, cada fitxa té el valor corresponent a l'ordre d'unitats que ocupa. 

El total del valor de totes les fitxes es correspon amb el valor del número en el sistema numèric decimal.


Per tant, en aquest exemple, el número representat inicialment en base 3 (1021) seria el 34 en el sistema numèric decimal.

divendres, 2 de juny del 2017

Resolem problemes amb "Mister X"

Per fi arriba el tercer repte que hem estat treballant des de la visita de Jaime Martínez el passat dia 10.

Es tracta d'introduir als alumnes en la comprensió i interpretació del llenguatge algebraic a través de problemes presentats de manera gràfica.
La incògnita que han de resoldre en cada problema és una quantitat desconeguda, representada  per la lletra "x". Per tant, tècnicament, es tracta de resoldre equacions de primer grau.

Abordar aquests aprenentatges amb xiquets de segon de primària només és possible des de l'aprenentatge significatiu que proposa la metodologia ABN.
1- Les equacions treballades representen situacions senzilles i properes als xiquets.
2- Les expressions algebraiques van  acompanyades d'imatges que els ajuden a interpretar-les i relatar pas a pas la seua resolució.
3- La base de càlcul mental prèvia els permet arribar a la solució de l'equació o, com diuen ells, averiguar quant val "Mister X".

En els videos que veureu a continucació podeu comprovar com, uns continguts que nosaltres aprenguerem de manera mecànica i abstracta amb uns anyets més, poden arribar a convertir-se en un joc per a xiquets en segon de primària.

Quant val cada bitllet?
Maria resol una sèrie d'equacions on ha de descobrir el valor de cada bitllet. En aquest cas, "x" només pot tindre un nombre limitat de valors, que són els que es corresponen amb els bitllets del nostre sistema monetari (5 - 10 - 20 - 50 ...)

Problemes amb "Mister X"
Carolina, Erika i Noa resolen problemes gràfics on la lletra "x" pot representar el contingut d'un recipient (quan apareix en blanc sobre ell) o el preu d'un objecte (quan apareix sobre una etiqueta blava). La resta, us ho expliquen elles a continuació:

Joc de cartes amb "Mister X"
Conegudes les possibles situacions problemàtiques que plantegen les targetes i, ja sense explicar el procés, Samuel i Fran ens presenten aquest joc de cartes en el que guanya qui resol correctament més equacions que l'adversari. Les equacions fetes joc!