Sabeu que l'algoritme és obert i que el xiquet el pot resoldre en la quantitat de passos que necessite segons la seua soltura amb el càlcul. Per tant, el que vegeu a les imatges, és només un exemple, una de les moltes possibles formes de resoldre'l.
El que és important és que vaja llevant la mateixa quantitat de les dues columnes fins eliminar del tot el substrahend per a obtindre la diferència que hi ha entre els dos nombres.
Volem resoldre un problema en el que teniem, per exemple, 45 euros i ens en hem gastat 27. Hem d'averiguar quants euros ens queden.
Ho fariem així:
Probablement ho entendreu millor vegent treballar els xiquets i xiquetes.
Els següents videos mostren la seqüència que sempre seguim: des del càlcul manipulatiu al simbòlic i només reflexen l'ordre en que hem anat introduïnt els diferents nivells.
Cal respectar el ritme d'aprenentatge de cada xiquet sense forçar el pas a nivells superiors fins que es senten segurs.
Heu de tindre en compte que els últims nivells estan per damunt dels continguts mínims exigits per a primer de primària i es van a continuar treballant en segon.
1- Restem dues quantitats de dues xifres.
2- Hem de desfer una desena per a poder completar l'operació. (En el càlcul tradicional es tractaria d'una resta portant). Amb l'aljuda dels palets ho entenen molt bé.
3- Fem el mateix però sense el suport manipulatiu.
4- Generalitzem el que hem aprés amb números de tres xifres.
5- Abreviem els passos aplicant l'estratègia dels complementaris del 100.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada