divendres, 19 d’octubre del 2018

NUMERACIÓ EN BASE 5

Reprenem el tema de la numeració en diferents bases que ja vam iniciar a finals de segon de primària.
El treball de la numeració en diferents bases permet als xiquets comprendre molt millor el sistema de numeració decimal que utilitzem habitualment, en comparar-lo amb altres sistemes diferents, a més de practicar, com sempre, el càlcul mental.

Per a explicar, per exemple, la numeració en base 5, partim d'una sèrie de preguntes que ens fan qüestionar-nos per què comptem com ho fem.
En el fet que el nostre sistema de numeració agrupem de 10 en 10 (10U = 1D, 10D = 1C...), tindrà a alguna cosa a veure el fet que tenim 10 dits?
Que passaria si en lloc de tindre 10 dits en tinguerem només cinc? Probablement s'hauria inventat un sistema de numeració en base 5 on fariem els agrupaments de cinc en cinc.
Com funcionaria aquest sistema de numeració?
Com canviaria el valor posicional de les xifres?

En el video que veureu a continuació teniu un completíssim tutorial on Carolina i Diego ens expliquen les diferències entre la numeració en base 10 i base 5 i ens mostren com passar qualsevol número d'una base a l'altra (de base 10 a base 5 i de base 5 a base 10).

Veureu com aquest contingut que, a priori, sembla molt complicat i abstracte, es convertix en un joc senzill en mans dels nostres xiquets i xiquetes gràcies a la seua flexibilitat de pensament i la capacitat de  "jugar" amb els números de moltes maneres diferents.




Retomamos el tema de la numeración en diferentes bases que ya comenzamos a finales de segundo de primaria.
El trabajo de la numeración en diferentes bases permite a los niños comprender mucho mejor el sistema de numeración decimal que utilizamos habitualmente, al compararlo con otros sistemas diferentes, además de practicar, como siempre, el cálculo mental.

Para explicar, por ejemplo, la numeración en base 5, partimos de una serie de preguntas que nos hacen cuestionarnos por qué contamos como lo hacemos.
En el hecho de que nuestro sistema de numeración agrupemos de 10 en 10 (10 U = 1 D, 10 D = 1 C...), ¿tendrá algo que ver el hecho de que tengamos 10 dedos?
¿Qué pasaría si, en lugar de tener 10 dedos tuviésemos sólo 5? Probablemente, en lugar del que tenemos, utilizaríamos un sistema de numeración en base 5 y, por tanto, agruparíamos cantidades de 5 en 5.
¿Cómo funcionaría este sistema de numeración?
¿Cómo cambiaría el valor posicional de las cifras?

En el video que veréis a continuación tenéis un completísimo tutorial donde Carolina y Diego nos explican las diferencias entre la numeración en base 10 y en base 5 y nos muestran cómo pasar cualquier número de una base a la otra (de base 10 a base 5 y de base 5 a base 10).

Veréis como este contenido que, a priori, parece muy complicado y abstracto, se convierte en un sencillo juego en manos de nuestros niños y niñas gracias a su flexibilidad de pensamiento y su capacidad de jugar con los números de muchas maneras diferentes.

2 comentaris:

  1. Está muy bien, Rosa. Este vídeo llena un vacío importante. Dales un beso a Carolina y Diego y diles que hay que ver cómo han crecido.

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  2. Gracias, Jaime. Me alegra mucho saber que vamos por buen camino. Y mis chicos seguro que se alegran un montón con tu comentario, que lo de los tutoriales se lo toman ellos muy en serio. Mañana se lo muestro.

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